Pomoc psychologiczno - pedagogiczna

wspólnota

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych, czyli uczniom:

 

  • niepełnosprawnym,

  • zagrożonym niedostosowaniem społecznym,

  • przejawiającym zaburzenia zachowania lub emocji,

  • szczególnie uzdolnionym,

  • mającym specyficzne trudności w uczeniu się,

  • z zaburzeniami komunikacji językowej,

  • przewlekle chorym,

  • znajdującym się w kryzysowej sytuacji,

  • doświadczającym niepowodzeń edukacyjnych,

  • zaniedbanym środowiskowo,

  • przejawiającym trudności adaptacyjne (np. wcześniejsze kształcenie za granicą).

 

Specyficzne trudności w uczeniu się dotyczą uczniów, którzy ze względu na zaburzone funkcjonowanie osiągają niższe wyniki w nauce niż oczekiwane w odniesieniu do wieku, wyniku pomiaru inteligencji i poziomu edukacji. Najczęściej określamy je za pomocą pojęć:

  • dysleksja – określenie specyficznych trudności w nauce czytania, którym często towarzyszą trudności w pisaniu,

  • dysgrafia – trudności w opanowaniu właściwego poziomu graficznego pisma,

  • dysortografia – specyficzne trudności komunikowania się za pomocą pisma, szczególnie trudności z opanowaniem poprawnej pisowni,

  • dyskalkulia – trudności w uczeniu się matematyki.

 

Uczniowie o SPE mogą liczyć na pomoc i wsparcie specjalistyczne. Na terenie naszej szkoły organizowane są zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym:

  • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (szczególnie przeznaczone dla uczniów o specyficznych trudnościach w uczeniu się; mają na celu usprawnianie funkcji zaburzonych analizatorów, koncentracji uwagi, pamięci, kompensację, doskonalenie umiejętności czytania i pisania, wzmacnianie motywacji poprzez odnoszenie sukcesów),

  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze (wyrównujące braki, służą pomocą uczniowi w opanowaniu i utrwalaniu wiadomości przewidzianych w podstawie programowej),

  • zajęcia o charakterze terapeutycznym, rozwijające kompetencje społeczno-emocjonalne (służą nabywaniu umiejętności interpersonalnych, budowaniu adekwatnej samooceny, zarządzaniu emocjami, właściwemu rozwiązywaniu konfliktów, radzeniu sobie ze stresem),

  • zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia kreatywne,

  • konsultacje indywidualne.

 

W ramach realizacji programu profilaktyczno-wychowawczego prowadzimy zajęcia w oparciu o rekomendowane programy profilaktyczne, które na różnych etapach edukacji pomagają uczniom w przezwyciężaniu trudności, osiąganiu celów oraz wspierają adekwatną samoocenę młodego człowieka, to między innymi:

  • Przyjaciele Zippiego”,

  • Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”,

  • i inne – odpowiednio do rozeznanych potrzeb i możliwości, realizowane we współpracy z instytucjami świadczącymi pomoc dziecku i rodzinie (PPP, SPPT, GIS, Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologiczno-Pedagogicznej, MOPS, dzielnicowi).

Realizujemy zajęcia kształtujące zdrowy styl życia w ramach „Zielonego Projektu”. Wspieramy rodziców, organizując warsztaty, spotkania ze specjalistami, konsultacje indywidualne.

Jako zespół specjalistów jesteśmy otwarci na potrzeby naszych uczniów, wspieramy ich w osiąganiu celów, pomagamy przezwyciężać trudności. Staramy się być refleksyjni, konsekwentni, ale też empatyczni. Zachęcamy uczniów do wspierania różnych akcji charytatywnych, pielęgnujemy pamięć pokoleń, tożsamość narodową.